Livet er intet eventyr. Livet er ingen lek. Livet er noe vagt og seigt som glipper ut av hendene på en, som såpa i fengselsdusjen, og etterpå ender man som regel opp sår i baken. Men er det mulig å slå tilbake, og sørge for at man beholder sin verdighet og anale jomfrudom intakt?
Alt virker så tilfeldig for tiden. Før fikk jeg meg selv til å tro at det var en dypere mening bak alt som skjedde, men så plutselig var den meningen borte. Kan det være at jeg bare er en ren tilfeldighet? Selvfølgelig kan det være. Sannsynligheten for det er nok større enn sannsynligheten for noe annet, men allikevel så tilfredstiller det svaret rett og slett ikke min fornuft. Bare Gud, eller vitenskapen om du vil, vet hvorfor.
Hvorfor ble jeg skapt så annerledes fra alle andre? Jeg vil ikke si at det er noe galt med meg i ordets rette forstand, men jeg er bare annerledes. Jeg er kald, men samtidig varm på en måte ulik alle andre, og denne uvissheten om hvem jeg egentlig er holder på å gjøre meg sprø. Om jeg ikke finner et svar snart så ender jeg vel opp med måne etter å ha revet av meg all håret i min frustrasjon.
Hva er følelser egentlig? Alle prøver å overbevise meg om at det er så meget forskjellig. Noen antyder at det er kjemiske prosesser i hjernen, mens andre påstår at det ligger noe mer bak det hele. Jeg gidder ikke bry meg om hvem av de som har rett. Hva som er årsaken til følelser er meg knakende likegyldig, for det eneste jeg vil vite, er hva følelser egentlig er. Jeg føler ikke ting på samme måte som alle andre, og selv om jeg godt klarer å leve meg inn i andres situasjoner, så klarer jeg selv ikke å føle som dem. Alle følelser som andre mennesker beskriver dem, samsvarer ikke med det jeg føler. Sorg og glede, sinne og likegyldighet; alt er bare to sider av samme sak for meg. Situasjoner som får alle til å gråte, gjør ikke noe med meg, men ofte har det seg at det også er omvendt. Det er som om jeg står på utsiden av menneskeheten og titter inn i ny og ne. Om jeg ikke er en av menneskeheten, hva er jeg så? Er jeg en engel som er her for å redde mennesker på en eller annen absurd måte, eller en kald og kynisk demon som vil kjempe imot dem? Noen ganger liker jeg å tro at jeg er litt av begge.
Uansett hva man er, så vil livet komme bakfra og utføre sine lugubre handlinger med både ens kropp og sinn. Engler blir mentalt knekt og ødelagt av alle "menneskene". Demoner på en annen side blir så fast bestemt på å kjempe imot menneskene at de selv til slutt blir en av dem. Hva er det så ideelt å være? En engel, et menneske, en demon, eller noe helt annet?
Jeg ser mennesker som går i gatene. Jeg ser engler som blir trampet på av mennesker. Jeg ser demoner som kjemper mot mennesker. Jeg ser alt, men jeg er ikke en del av det.

42 kommentarer In " Engel eller demon? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 26th 2006 at 6:36 pm
Ganske skumle tanker, synes jeg. Kanskje å være litt engel og litt demon er en del av det å være menneske, og selv om du føler du er helt annerledes enn alle andre, er det fortsatt en ting som gjør deg lik?
Kanskje du er mer annerledes fordi du er klar over hvor annerledes du er?
Det her ble bare rot, beklager. Jeg tenker bare tull:s
Men sånn forresten, du skal være forsiktig med den hårrivinga di, du vet jenter ikke liker gutter med måne!=P
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2006 at 7:13 pm
#1: Neida, du tenker ikke bare tull.
Det er kanskje jeg som gjør det. Det å være et menneske innebærer vel å vippe litt over til begge sider, men jeg klarer ikke å plassere meg noe sted på skalaen. Det er kanskje en bra ting, egentlig.
Jeg får heller begynne med å slå hodet inn i veggen enn å rive meg i håret, da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 12:11 am
Du er et komplekst og fascinerende menneske!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 2:10 am
#3: Takk for det. Jeg blir ikke så fascinert av meg selv, men jeg synes at jeg er altfor kompleks for mitt eget beste. Situasjoner hvor andre mennesker bare kan knipse med fingrene sine og få ting gjort, må det legges så mye mer bak fra min side. Det er slitsomt. Men, noen må vel bare jobbe mer for å få til det de vil enn andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 2:47 am
Det er det jeg har prøvd å si for f***! Følelser er kjemiske og produseres i en kjertel i hjernen din etter hva du tenker. Du tenker ikke som andre, derfor føler du ikke som andre. Fornøyd?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 2:02 pm
#2
flattrykt panne er forsåvidt ikkje så kjekt heller
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 3:32 pm
#5: Ja, takk, det var faktisk en veldig god oppsummering.
#6: Nja… Er vel bare å bestemme seg for hva man helst vil ha. Flattrykt panne og mangel på hjerneceller, eller en måne?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 3:38 pm
#7
Uhm, neitakk til begge deler?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 3:40 pm
#8: Nei, ok da. Så får jeg heller la være å få ut min frustrasjon på denne måten, og heller bare gå ut i villmarka og skrike til lungene mine er tomme for luft.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2006 at 4:28 pm
#9
det funker heller ^^ men ikkje dø av oksygen mangel da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 3:25 am
God kveld, eller skal jeg si god natt!
Det er kanskje likegyldig?
Sitat av deg: “Jeg føler ikke ting på samme måte som alle andre, og selv om jeg godt klarer å leve meg inn i andres situasjoner, så klarer jeg selv ikke å føle som dem.”
Det var litt motsigende var det ikke? For
om du greier å leve deg “godt” inn i andres situasjoner så må du jo føle det samme som dem. Om du ikke klarer å føle som dem, hvordan kan du da leve deg inn i situasjonen?
Det er forskjell i å kunne forstå en situasjon enn å kunne leve deg inn i de samme følelsene som personen er i den situasjonen.
Å søke etter hva følelser “er”, er en endeløs jobb, akkurat som alt annet du søker etter. Du er følelsene, følelsene er deg. Ting du opplever er akkurat hva følelser “ER”! Om du søker etter hva følelser er så må du bli kjent med deg selv. Ingen andre kan definere dine følelser bedre enn deg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 1:30 pm
#11: God morgen får jeg vel si nå som det er morgen, hehe.
Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det. Jeg klarer å sette meg inn i andres situasjoner bare, og finne ut hva som er galt og hva som bør gjøres for å gjøre det bedre, og jeg kan føle en slags… aura av følelser. Jeg kan kjenne følelsene de føler, men føler dem ikke selv på samme måte. Jeg bare tror ikke at jeg opplever følelser på samme måte som alle andre.
Det kan så være at det er en endeløs jobb, men jeg har god tålmodighet.
Men som du sier så handler det vel i bunn og grunn om å bli kjent med seg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 10:23 pm
Du tenker mye. Det liker jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 10:26 pm
Sorte engler og hvite djevler, vi har dem alle! Veldig godt skrevet, mye selvinnsikt, mye kreativitet og mye kompleksitet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 10:30 pm
#13: Takk for det. Tenking er skikkelig god mosjon, har jeg hørt. Man forbrenner visst 40 kalorier i timen eller noe sånt, bare ved å tenke. Så nå som det er vinter må jeg tenke masse for å gjøre opp for den treninga jeg ikke får.
Du tenker vel mye selv, antar jeg?
#14: Takk.
Jeg har hørt at det enkle av og til er det beste, men kompleksitet kan være kjekt iblant det også, hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 10:33 pm
Hei! Du er nok en dyptenkende, og sikkert også en dypfølende ung mann. Noen grubler mer enn andre..og noen føler seg anderledes. Du er det du er, og det gjør deg bare unik. Hvorfor bry seg så mye over at man ikke er som andre? Man vet ikke hva andre mennesker føler— ingen vet det, fordi man ikke er andre. Mange liker å tro at de vet hva andre føler, men det tror jeg er selvbedrag, eller at man legger egne følelser inn i andre, noe som kalles projeksjon. Innlevelse er noe annet, da prøver man å sette seg inn i et annet menneskes situasjon. Det betyr ikke at man føler det andre føler..
Du er sikkert både engel og demon,- betyr ikke det bare at du ser dine egne mørke og lyse sider? Det er bra det, tenker jeg. Ikke alle vil vedkjenne seg at de har litt av hvert av sider.. Og det handler om veien til å bli kjent med seg selv, som vil ta mange år, ja, sikkert livet ut..
Du skriver veldig bra, synes jeg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 10:34 pm
#15 Rema 1000 lyver
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 10:34 pm
#15: Jeg tenker hver dag. That’s the way to stay fit. Forresten så har det blitt lite med tenking i det siste, noe som antakelig gjenspreilet så bloggen. “En anelse tanketom. Tom for ananas.” Jeg tror hvertfall det var sånn det var.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 10:46 pm
#16: Alle har jo flere sider, og jeg sier ikke at jeg ikke har det. Det er bare sånn at det absolutt ikke finnes folk som jeg kan identifisere meg med. På en måte er det selvfølgelig bra, da jeg gjerne skulle vært unik, men på en annen side så er det litt skummelt. Men noen er vel dømt til å stå alene. Jeg ser ikke på det som noe negativt – det er bare en utfordring.
Og takk.
#17: Aha, så det er derfor alt jeg gjør mislykkes. Jeg har basert hele min livsfilosofi på de ansatte i Rema 1000 sitt reklamebyrå.
#18: That’s the way to go!
Du blogger da fortsatt bra! “Hånnarbeidet” ditt er knall!
Det blir litt lite blogging på meg for tiden også, men det kommer og går i perioder for oss alle, tenker jeg, hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 10:51 pm
#19: Dudah:P Det jeg mener er at hånnarbeid’s blogger ikke krever spesielt mye tenking. jeg vil komme opp med bra tanker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 11:20 pm
#20: DIN “hånnarbeid’s blogg” krever mer tenking enn de fleste da. Det var virkelig artig lesing!
Og hva mener du med “bra tanker”? Alt man tenker er jo bra. Noen unngår å tenke, og det er det verste, hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 9:42 pm
Du skriver veldig bra. Nesten så bra at jeg får lyst til å printe ut alt som står her, før det blir fjerna, så jeg kan ha gleden av å lese det uten frykt for at det skal bli borte en gang.
Hm, jeg veit egentlig ikke hva som er det beste av engel, demon eller menneske. Noen ganger skulle jeg ønske jeg var hunden min, uten en eneste bekymring. Men utfordringer er vel det som får oss til å vokse som mennesker, og engler møter vel mange utfordringer, så kanskje det er det å være en engel som er det beste?
Beklager for en veldig rotete kommentar, men jeg er trøtt og har heldags i morra.
c’,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 10:32 pm
#27: Takk for det. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at det blir fjerna, om ikke moderatorene synes at det er altfor sterk kost, noe jeg tviler på.
Jeg aner ikke hva som er best å være, egentlig. Det står jo mellom å bli tråkka på, være den som tråkker på andre eller være den som kjemper imot dem som tråkker på andre. Selvfølgelig finnes det folk som står utenfor alt dette også, og jeg er nok èn av dem. Men som du sier så er nok utfordringer det som skal til for at vi skal vokse oss sterke. Hver utfordring vi møter på veien er til for at vi skal klare å takle de virkelig store problemene når de kommer, og uten dem er vi hjelpesløse.
Jeg er også trøtt og har heldagsprøve imorgen, i nynorsk av alle ting. Så jeg beklager også om jeg ikke skriver helt som jeg pleier.
Lykke til imorgen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2006 at 2:08 am
Du ser og har innsikt. Intuisjon også tror jeg. Gjør rette valg i forhold til den.
http://my.opera.com/t...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2006 at 4:11 pm
#24: Vi kan vel alle se, men det eneste problemet er at folk lukker øynene. Jeg prøver å gjøre riktige valg, til tross for at definisjonen av hva som er riktig nok varierer stort fra menneske til menneske.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2006 at 11:41 pm
Du skriver så godt at jeg må spise en knott!
det var litt skummelt, men vi sandefjordinger er da så tøffe at vi tåler så mangt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2006 at 11:48 pm
#26: Takk takk, hehe. Ingenting slår tvangsrim, unntatt brødskive med prim!
Jada, selvfølgelig. Vi er hardbarka vikinger, så det er ikke noe problem i det hele tatt. På hvilken måte er det skummelt? Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 9:04 pm
Er bare innom med ønsker om en God Jul og et Godt Nyttår.
Svein
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 9:27 pm
#28: Takk. I lige måde!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 9:30 pm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 9:40 pm
jeg har fra skrevet meg tittlen menneske for jeg er temmlig lei av det og ikke klare å være en del av det.. jeg har derfor beæret meg titlen kamel, for den vet jeg like mye om som meg selv …
velig bra skrevet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 9:48 pm
#31: Kamel var en ganske artig tittel, hehe. Kanskje bedre enn tittelen menneske, i mange tilfeller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 10:30 pm
Først må jeg få si at du skriver veldig bra!!!
Og jeg liker at du tenker – og da mener jeg mer enn hva du skal gjøre i helga 
Altfor mange slike tenkere…
Men jeg har egentlig ikke så veldig mye fornuftig å si til innlegget ditt.
Det med at du føler deg anderledes… Gjør ikke alle det, hvertfall innimellom?
Veldig mange går på autopilot i hverdagen, og tenker ikke så mye over hva og hvorfor, men følger mest den veien hvor alle går. Når du tar en annen vei, frivillig eller ufrivillig, og i tillegg er reflektert rundt det, så vil du støte på tema og tanker som andre ikke tenker på?
Tror også du føler deg mer anderledes fordi du er oppmerksom på det selv, mens “alle andre” går inntullet i tåke, etter mitt syn
Jeg skjønner litt hva du mener når du sier at du ikke kan føle det andre føler, men du kan sette deg inn i situasjonen og se hva som bør gjøres osv. Slik er jeg også, men har i det siste kommet litt nærmere følelseslivet, men kan fortsatt ikke sette meg inn i hvordan andre har det. Det vet bare de..
Bare et spørsmål, som du ikke trenger å svare på… Er du redd for å slippe andre for tett innpå deg? Til det helt innerste?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 11:22 pm
#33: Takk.
Hva jeg skal gjøre i helga er et spørsmål som er mye vanskeligere å svare på enn man skulle trodd da, så ikke undervurder det! Jeg finner aldri noe svar iallefall.
Alle føler seg vel annerledes til tider, men jeg har følt meg slik hele livet. Jeg har følt det så lenge at jeg ikke lenger ser på det som noe negativt, men heller som et slags verktøy til å gjøre noe med verdenen. I det siste har jeg lagt merke til sider av min egen personlighet som iallefall er merkverdige. Det virker som om jeg har mange forskjellige funskjoner som kan aktiveres av forskjellige mennesker. Ingen skjønner sikkert hva jeg mener – ikke fordi det er så utrolig rart, men rett og slett fordi jeg aldeles ikke er i humør til å skrive for tiden.
Du har rett i det, men alle ser ut til å finne noen som oppfatter livet noenlunde likt dem selv, og slik klarer de fleste å skape et bånd med en eller annen. Det er mange som sier at de vet hvordan jeg har det, men som regel pleier de å misforstå alt jeg sier. Jeg klager ikke over hvem jeg er, for jeg er stolt av å være den jeg er, men jeg bare prøver å løse livet som en gåte – og det fører med seg mange problemer som kanskje kunne vært unngått om jeg virkelig hadde villet det. Uansett, det finnes helt klart andre mennesker som har det som meg, men de er det få av, og de er vanskelige å få fatt i. Mange av dem blir knekt av all motstanden de møter i dette kalde samfunnet, for om man står alene mot en hel verden, så skal det en del til for å takle det psykiske presset som følger med det.
Om jeg hadde funnet den rette personen, ville jeg ikke hatt problemer med det. Det hele gjelder vel i bunn og grunn å finne den ene personen som jeg kan være med, som aktiverer funskjonen som lar meg være åpen og genuint lykkelig. For å si det sånn: Jeg har mange dører inni meg, og forskjellige folk har nøklene til forskjellige dører. Et eksempel på dette kan være om jeg bare tilbringer fem minutter med en person som har nøkkelen til min kunstneriske dør, så vil jeg være i kunstnerisk humør resten av dagen. Dagen etter er den lukket igjen, og så må andre eventuelle dører åpnes, alt etter hvem jeg treffer på. Så det hele gjelder vel å finne en person som har nøkkelen til den største av alle mine dører.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2006 at 11:55 pm
#34
Det er så fint å lese det du skriver. Klokt, reflektert, modent og bra!
Jeg synes heller ikke det er negativt å være anderledes enn alle andre. Heller en bra ting som gjør deg unik
Møter du mange som mener du har rare betraktninger og tanker? Det er min erfaring, at man blir sett på som omman ikke skjønner livets realiteter..
Alle, hvertfall de fleste, har flere mennesker de omgås med, som snakker til forskjellige deler av dem. Eller åpner ulike dører i dem, som du sier
Er det ikke sånn det skal være da? At man har behov for ulike personer, som kan kommunisere med spesielle deler av deg? Noen dager har man lyst å åpne en dør, en annen dag vil man åpne en annen. Det er ikke mange som har egenskaper til å åpne alle dører i en person.
Jeg har nettopp funnet en som åpner det aller innerste, men ikke så mange andre dører lenger ut. Ingen som har funnet den døra før, og det er en merkelig følelse… Han tar alltid snarveien
Han har forøvrig litt lik tankegang og ønsker å løse livets gåte. Tenker mye og diskuterer gjerne. Føler seg utenfor og sier ofte han ikke passer inn her, sammen med oss andre.
Men jeg tror ikke livet lar seg løse som en gåte… Man tror man kommer nærmere svaret, men så tar det hele en ny vending igjen. Jeg har ikke tilhørt den grublende delen før, men merker at det kommer mer og mer.

Men du må ikke tenke for mye, da kan det bli bare rot
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 12:38 am
#35: Det er hyggelig å høre.
Det er veldig mange som mener at jeg er rar. Folk pleier å finne meg en smule skremmende til å starte med, fordi jeg virker litt fjern, men om de blir kjent med meg, så skjønner de som regel at jeg bare er en smule sær.
Men om man er annerledes blir man sett ned på av “flertallet” – sånn er det dessverre bare.
Joda, sant nok, alle har det vel egentlig sånn, men jeg synes det virker så rart. Om jeg tilbringer fem minutter med èn spesiell person som kanskje har nøkkelen til den kunstneriske døren min, så kan jeg lage herlige melodier og skrive herlige tekster resten av den dagen, og det rare er at den personen ikke trenger å være noe kunstnerisk engang. Det er bare et helt tilfeldig utvalg av personer som åpner helt tilfeldige dører. Vi mennesker er sannelig min hatt noen underlige skapninger, hehe.
Ah, det hørtes fint ut da, at du har funnet en som kan åpne den virkelig store døren. Hold godt på han.
Han høres ut som en interessant kar iallefall, hehe. Det er alltid artig med mennesker som tenker absurde tanker, som de vi her prater om.
Hmm, jeg håper ikke du har rett, for isåfall har jeg sløst bort store deler av livet mitt på ingenting, hehe. Jeg skjønner hva du mener da, for når jeg ser på verden og livet så ser jeg bare et stort kaos uten orden eller system, men jeg prøver å beherske kaoset på best mulig måte, og få noe ut av det. Det er ingen vits i å forsøke og organisere kaoset, for som du sier, så vil det alltid eventuelt ta en ny vending og rote til alt igjen.
Jeg liker å tenke, jeg. Det blir mye rot og tankekaos av det, men pytt pytt. Hva annet er det å bedrive tiden sin med?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 23rd 2006 at 10:21 pm
Ville bare ønske deg en God Jul, med masse gode og forundelige tanker
Mange klemmer, Tankespire
Ps. Vil gjerne snakke mer med deg siden
Når det roer seg litt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 23rd 2006 at 10:27 pm
#37: I lige måde!
Jeg håper du får slappet av og kost deg i jula, og spist mye god mat, for det er tross alt det jula handler om, om jeg ikke har misforstått helt.
Jepp, det er bare å snakke, hehe. Ha en flott jul og et godt nyttår da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 23rd 2006 at 10:48 pm
Livet,som følelsene,kan nok fremstå som noe forunderlig og uforklarlig om d betraktes fra sidelinjen.Om man så lar seg oppsluke av livet,hverdagen og menneskene vil man med stor sansynelighet oppdage at man er som de fleste andre.Man defineres i stor grad av de valgene man tar,hva man tror vil lede til lykke,våre mål og veivalg er nok det som gjør oss mest unike.
De beste opplevelsene er de man deler med andre,d er et veivalg jeg vil anbefale på d sterkeste!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 23rd 2006 at 11:56 pm
#39: Jeg er enig i mye av det der ja, og det er sant at man deler de beste opplevelsene med andre, men de “andre” kan ikke bare være noen hvilken som helst andre, for det må være noen som man virkelig føler seg bekvem med. Og det er relativt vanskelig å finne slike, iallefall for min del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 24th 2006 at 10:55 am
GOOD JUUL!:D
ha en magisk jul, og ikke glem å nyte skoleferien nå mens du kan! spis masse julegodt og bræi deg ut i snøen som ikke er her enda!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 24th 2006 at 5:09 pm
Ho ho ho! Vil bare ønske deg en god jul! Kanskje du finner noen løsninger til alt du lurer på i løpet av jula? Det er lov å håpe hvertfall.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende